De groene vingers van groep zes van Het Palet

Op de eerste maandag van de meivakantie lopen twee kinderen het schoolplein op van Het Palet. Er staan kinderfietsen in de rekken van de basisschool aan de Dorpsweg. Een moeder zet haar zoon af voor de school. “Tot straks, veel plezier.” Kinderen die in de vakantie naar school gaan? Wat is hier aan de hand?
“We gaan onze tuintjes verzorgen”, verklaart Wester. “Er staat onkruid in en dat moet er uit. Ik weet niet precies waarmee, maar ik denk met een schoffel.”

Wester zit in groep zes, de groep waarin kinderen van Het Palet het schooltuinproject uitvoeren. De schooltuin, een initiatief van Marianne van der Sluis (‘Moen’) van de Vereniging Landschap en Milieu Hattem, bestaat inmiddels zes jaar en heeft niet alleen fruit en groenten voortgebracht. Marianne van der Sluis: “De tuin is een manier om kinderen te leren omgaan met de natuur en er respect voor te ontwikkelen. De kinderen vinden het leuk en het is leerzaam.” Het project sluit aan bij het reguliere basisonderwijs; er is een leerplan aan verbonden met zogenoemde kerndoelen.

Luieren is niet leuk
In het voorjaar krijgen de kinderen een paar lessen in de klas. Als de tijd rijp is, de vorst uit de grond, gaan de handen uit de mouwen. “We hebben radijsjes, snijbonen, spinazie en dille gezaaid”, vertellen Roos en Esmee. Hun tuintje staat er verzorgd bij. Daar is hard in gewerkt. Is dat geen opgaaf, spitten in de grond en onkruid wieden? Is luieren in de vakantie niet veel fijner? Met de Nintendo of een mobiel in de hand op de bank, een half oog op de televisie gericht? “Nee”, zegt Roos stellig. “Dit is veel leuker dan niets doen.” Esmee knikt instemmend. Isa en Nina zijn er bij komen staan. Ook dit ‘moestuin-duo’ is het er over eens: “bezig zijn met plantjes is echt heel leuk.”

“Moen, waar kan ik boontjes vinden?” vraagt een van de jonge tuiniers aan Marianne. Met een schoffel in de hand, schort voor loopt ze met het kind naar een tafeltje bij de ingang van de schooltuin. Iets later staat Marianne bij een hek brandnetels en ander ongewenst groen uit de border te trekken. Naast haar staan Demi, Daphne en Celeste de grond om te woelen. “Dat moet. Anders kun je geen bessen planten”, weten ze.

Verdwaalde aardappel
Amy is al schoffelend op “iets met een wortel er aan” gestuit. “Moen, wat is dit?” “Het ziet er uit als en aardappel”, antwoordt Marianne. “Die hebben de kinderen vorig jaar over het hoofd gezien bij het rooien, denk ik.” Amy wil weten of de aardappel nog bruikbaar is. “Stop ‘em maar weer in de grond en kijk maar wat er gebeurt.”

Bij een van de tuintjes achterin zit Aukje, bijgestaan door haar vader, op haar knieën de grond te bewerken. “Ik heb dit tuintje met Sophie, mijn beste vriendin, maar zij is met vakantie. Dus helpt mijn vader me met onkruid wieden. Dat moet, want onkruid eet hetzelfde als de plantjes die ik ga zaaien en dan blijft er geen voedsel meer over voor mijn plantjes.” “Nee nee,” verbetert Wester, “het onkruid eet de plantjes op.” Aukje overpeinst deze theorie en komt tot de conclusie dat dat “best zou kunnen.” Gevraagd naar de manier waarop de kinderen uit groep zes te werk gaan, vertelt Aukje dat Moen een plant-plan op papier zet. “En dan gaan wij aan de slag. Dit jaar hebben we spinazie, sla en bonen. We zijn zelf de baas over onze tuin, maar Moen legt het allemaal uit.”

Twee ouders komen hun kinderen halen. Een paar jongens zijn gaan voetballen op het schoolplein – de aarde nog onder de nagels. Langzaam maar zeker stoppen ook de andere kinderen met spitten, schoffelen en zaaien. “Dag Moen”, klinkt het. “Dag jongens, fijne vakantie.” De kinderen zijn weg, maar tussen de bamboestaken door, die te zijner tijd als klimpaal voor bonen zullen fungeren, schoffelt iemand stug door. Het is Moen. Want, zo zegt ze, “je kunt de boel niet laten verpieteren.”

De uitdrukking ‘vele handen maken licht werk’ doet ook hier opgeld. Vandaar bij deze de oproep wie Moen en de kinderen met enige regelmaat wil bijstaan met dit mooie werk. En met een beetje geluk krijg je na gedane arbeid iets lekkers mee. Een kropje sla, vers van het land. Wat spinazie. Of misschien een sjalotje (“charlotje”) van Aukje. Bel voor meer informatie basisschool Het Palet, 038 – 4441924.

Kijk ook op de website van de Vereniging Landschap en Milieu Hattem, voor informatie over deze en andere activiteiten. Je kan ook lid worden en op die manier het werk steunen.